Startsiden  |  Om oss  | Kontakt 
  Site  
 
 
 
Startsiden > Ahlulbayt

kort biografi om Profeten Mohammed (SAWW)



Mohammed, sønn av Abdullah og Amina bint Wahab ble født ved daggry fredag, den 17. Rabi i elefant året i Mekka, under Casras herskelse, den "rettferdige" kongen av Persia.

Av:
 

Når profeten Mohammed fred være med han var 40 år gammel mottok han Guddommelige åpenbaring . Erkeengelen Gabriel kom ned til han mens han var i hulen Hara som ligger i et fjell nær Mekka, og åpenbarte ham den første verset i den hellige Koranen, som lyder: "Les i din Herres navn! Han som skapte... (96):1

Da startet Profeten Mohammed (SAWW) å fortelle om den Guddommelige beskjeden til Mekkas folk; O Mennesket, "si at det er ingen andre Gud utenom Allah (sw), og dere vil bli lykkelig og ha framgang".

Mekkas folk var hedninger. De gjorde narr av han og forårsaket han stor lidelse, i så stor grad at han sa, "Ingen andre profeter har lidd mer enn meg".

Bare noen få aksepterte hans budskap og den første blant dem var Imam Ali (AS), så Profetens kone, Khadijah (AS) og deretter få andre.

Når hedningenes undertrykkelse på de nye muslimene økte, forlot Profeten Mohammed (SAWW) byen Mekka og reiste til Medina.

Utvandringen fra Mekka til Medina markerte utgangspunktet for muslimenes kalender.

I Medina økte tallet på muslimene. Der ble en Islamsk stat stiftet og begynte å vokse til å bli en sterk stat, i den grad at det utmerket seg blant verdens sivilisasjon så vel som stater og religioner.

Allahs elskede profet Mohammed (SAWW) møtte flere kriger og konflikter i løpet av hans tid. Grunnen var aggresjonen fra hedninger, jøder og kristne mot muslimene.

I alle disse konfliktene utførte Profeten (SAWW) fredelig politikk, barmhjertelighet og moralsk dyd med hans fiender. Derfor endte omkring 80 store konflikter med totalt 1400 skadde fra begge sider.

Fra den første dagen av hans Guddomlige oppgave inntil hans død, ble Koranen sendt til profeten Mohammed (SAWW) i forkjellige anledninger inntil denne hellige boken var blitt komplett. Det hele budskapet fra Allah (sw) varte i 23 år gjennom profet Mohammed (SAWW).

I løpet av denne tida formulerte og organiserte profeten ting for muslimer. På den måten oppførte profeten seg som levende Koran for folket. Han lærte dem om den Guddommelige boka og dens visdom, han formulerte regler for deres tilbedelse, forretning, samt regler for deres sosiale og politiske handlinger.

Allah (sw), den mest høye sendte det verset til den Hellige Koranen: " I dag har Jeg fullbrakt deres religion og fullbyrdet Min nåde mot dere, og godtatt islam som religion for dere." (5):3

I hans siste dager ble Allahs sendebud, profet Mohammed (SAWW) syk. Profeten døde den 28 safar i året 11 Hijra. Imam Ali (AS) tok oppgaven og forberedte Profetens kropp for begravelse. Den hellige kroppen ble begravd i Medina, hvor hans hellige skrin står der i dag.

Rasulollah som betyr Allahs sendebud, betyr også oppriktighet, sannferdighet, ærlighet, høy moralsk dyktighet, høy nivå av kunnskap, tålmodighet, vennlighet, tilgivenhet, gavmildhet, mot, tapperhet, selvkontroll, fromhet, anstendighet, dyd, ufeilbarlighet og rettferdighet.

Hans fysiske form var best, og hans fjes var strålende og attraktiv. Kort sagt han var den sentrale personen av religion og sivilisasjon. Det har ikke eksistert en slik person som han før, heller vil det aldri eksistere noen som han i fremtiden. Han er en profet for muslimene og med ham kom Islam til eksistens. Hans religion er den beste av alle religioner fordi den er komplett. Hans bok er den beste av alle bøker for det er Guds ord. Koranen er ren og perfekt som Guddommelig veiviser for menneskeheten. Derfor ble Koranen sendt til Guds mest elskede skapning, profet Mohammed (SAWW).

Allah (SW) forteller flere steder i Koranen om profet Mohammed (SAWW) at han er den reneste og beste av dem alle.

-------------------------------------
SW – Sophanahu wa taa alaa. Denne påkallingen er laget ut av respekt og hengivenhet etter omtalen av navnet til Allah (gud)
AS- Alayhi Salam, betyr at fred er med ham. Denne påkallingen er laget etter omtalen av navnet av de tolv feilfrie imamen, pga respekt. Alayhas salam betyr fred på henne, blir brukt for respekt av kvinnen, her Profetens kone, Khadijah.
SAWW - Salla-llahu-alayhi-wa-aalih betyr fred og velsignelser av Allah er på ham og hans rene sjel. Denne påkallingen er laget ut av respekt og hengivenhet etter omtalen av navnet av den siste budet av Allah.


Artikler
FUNDAMENTALISME FUNDAMENTALISME

Fundamentalisme er og forblir en global fenomen som både den vestlige og den...

Kort om Islam Kort om Islam

Denne artikelen forklarer kort om viktige begreper i Islam.

Så la det skje…? Så la det skje…?

Jeg slår opp i dagens aviser, og leser om nye og fundamentale angrep på det...

Se opp for pro-israelsk propaganda! Se opp for pro-israelsk propaganda!

Du som er våken for konflikter i verden, og spesielt for den i Midtøsten,...

Livet etter døden Livet etter døden

På Dommens dag vil mennesker bli gjenoppstått i skikkelser som gjenspeiler...

Jødedom – religion og politikk Jødedom – religion og politikk

Ideologier og livssyn; er de av betydning? Kan de trenge inn i menneskene og...



Midtøsten Nyheter
Norske advokater anmelder Israel Norske advokater anmelder Israel

En gruppe norske advokater har anmeldt Israels angrep på Gaza i vinter og krever at de anmeldte personene blir pågrepet dersom de kommer til Norge.

Lieberman mistenkt for korrupsjon Lieberman mistenkt for korrupsjon

Den nye israelske utanriksministeren Avigdor Lieberman vart avhøyrt av politiet i sju timar i dag, mistenkt for korrupsjon og kvitvasking av pengar.

FN: - Israel brukte elleveåring som levende skjold FN: - Israel brukte elleveåring som levende skjold

Israelske soldater brukte en palestinsk elleveåring som levende skjold under krigen på Gazastripen, slår en gruppe FN-eksperter fast.

Israel nekter palestiner å reise for å hente pris Israel nekter palestiner å reise for å hente pris

Israels høyesterett nekter å la en palestinsk menneskerettsaktivist reise til Amsterdam for å motta en pris.

Anklager Fatah-folk for å sabotere forhandlingene Anklager Fatah-folk for å sabotere forhandlingene

Palestinske tjenestemenn som står i ledtog med USA, saboterer forhandlingene om en palestinsk samlingsregjering, hevder Hamas-topp.

- Israel skjøt mot skip med nødhjelp - Israel skjøt mot skip med nødhjelp

Journalister og aktivister sier israelske marinefartøyer har skutt mot et lasteskip som er på vei fra Libanon med nødhjelp til Gaza. Israel vil verken bekrefte eller benekte meldingen.

Valget i Israel er basert på hvem som har drept mest Valget i Israel er basert på hvem som har drept mest

Det ytterliggående høyrepartiet Yisrael Beiteinu fosser fram i Israel, en uke foran valget på ny nasjonalforsamling.

Erdogan hyllet som helt i hjemlandet Erdogan hyllet som helt i hjemlandet

Tyrkias statsminister Recep Tayyip Erdogan ble tatt imot som en helt og hyllet av tusenvis av landsmenn da han i morgentimene fredag kom hjem fra et stormfullt møte i Davos.

«Nå må Israel betale. Juridisk og økonomisk» «Nå må Israel betale. Juridisk og økonomisk»

Israelerne har «skutt spurv med store bomber», raser generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Petter Eide.

Haaretz skriver at krigen i Gaza har vært en total fiasko for Israel Haaretz skriver at krigen i Gaza har vært en total fiasko for Israel

Den voldsomme oppmerksomheten for president Obamas innsettelse har så vidt lagt seg og verdens aviser kan gå tilbake til å skrive om andre viktige saker. Israel har gjennomført tilbaketrekningen av...


 
Falske Mohammed-tegningene
Muhammed-karikaturer trykkes opp på nytt

Det danske Trykkefrihedsselskabet har trykket opp den mest omstridte av...

Jyllands-Posten frifunnet

Vestre Landsret i Århus stadfestet dermed en tidligere dom i en lavere...

FRP trykker de falske tegningene av profet Mohammed (fvmh og hf)

FRP som prøver med falske forhåpninger å overbevise norske borgere at de er et...

FN fordømmer mediers framstilling av islam

I en ny resolusjon fordømmer FNs menneskerettsråd bruken av medier til å...

Dansk karikaturtegner oppfordrer til visning av anti-koranfilm

Den nederlandske høyrepopulisten Geert Wilders får nå støtte fra...

Vatikanet fordømmer trykking av Muhammed-tegninger

Den katolske kirken slutter seg til de muslimske fordømmelsene av danske...

 

 


Fax: +47 22 40 29 61 Email: info@livetsgang.no | support@livetsgang.no. Copyright 2002-2008 LIVETSGANG.NO