Startsiden  |  Om oss  | Kontakt 
  Site  
 
 
 
Startsiden > Ahlulbayt

Hart: Profeten Mohammed er den mest innflytelsesrike personen gjennom historien



Michael Hart er en kjent amerikansk forfatter. Han har skrevet flere bøker, og blant de mest kjente av dem er boken De 100: En ranking av de mest innflytelsesrike personene i historien. Boken ble gitt ut for første gang i New York i år 1978.

Av:
 
Bildet av Medina

Det merkeligste med denne boken er at Michael Hart, og som ikke har noe form for religiøs tilknytning til islam, rangerer profeten Mohammed øverst på listen av de 100 mest kjente personene som har spilt en stor rolle for menneskeheten.

Hart ønsket ikke bare å nevne de mest innflytelsesrike personene, men fant seg nødt til å rangere dem også. Han drøfter i sin bok årsakene til at han valgte profeten Mohammed som den mest innflytelsesrike personen gjennom historien.

Analysen av de mest innflytelsesrike personene i historien, og førsteplassen som går til profeten Mohammed vil gi oss bedre fremstilling av hvor viktig profeten er for å forstå historien, og samtidig for å forstå nåtiden. Mange følte seg overasket over reaksjonene etter de såkalte Mohammed-karikaturene. Men alle som leser denne boken vil få en bedre innsikt over profetens betydning for mange millioner av mennesker rundt omkring i verden. En stor betydning som ingen andre i hele verdens historie har hatt eller kommer til å ha.

I alt det suverene som er skrevet, finner jeg meg uenig noen ganger av det Hart skriver. Blant annet fremstiller Hart profeten som en hersker eller leder over araberne. Profeten Mohammed var ingen arabisk leder. Han er en profet i islam som er en religion for alle og ikke bare et bestemt folkeslag. Profeten blir samtidig valgt kun av Allah, og kan derfor ikke være folkevalgt eller som Hart kaller for diktatur. Koranen er heller ikke profetens ord og tanker, men Allah (sw) sin ord.

Her kan dere lese en oversatt del av Harts bok:

‘’Min valg av Mohammed til ledelsen av listen av verdenens mest innflytelsesrike personer overrasket noen lesere og er betvilt av andre, men han var den eneste mannen i historien som var høyest vellykket på både den religiøse og verdslige nivået. Av ydmyk opphav, greide Mohammed å grunnlegge og bevare en verdens religion, og ble en enorm effektiv politisk leder. I dag, og tretten århundrer etter hans død finner vi hans innflytelse enda mektig og gjennomtrengende. Majoriteten av personene i denne boken hadde fordelen av å være født og hevet i midtpunkter av sivilisasjon, og meget høy kulturell og politisk samfunn. Mohammed var født i året 570 i byen Mekka som er i den sydlige delen av den arabiske verden i dag. Denne gangen var den et tilbakestående område av verden, fjern fra midtpunktene av handel, kunst, og kunnskap. Foreldreløs på alderen seks oppvokset Mohammed i beskjedene omgivelser. Islamske tradisjoner forteller oss at han var analfabetisk. Hans økonomiske posisjon ble forbedret på alder av tjuefem, da han giftet seg med en velstående enke… Fleste araberne den gangen var hedninger som trodde på mange guder.

Når han var førti år gammel, ble Mohammed overbevist at denne sanne Gud (Allah) talet
til ham, og valgte ham til å spre den sanne tro. Mohammed spredde budskapet kun til venner og familie de første tre årene. I år 613, begynte spredningen av Allahs budskap i offentlighet. Myndigheten i Mekka betraktet ham som en farlig plage. I år 622 flyktet Mohammed til Medina (en by cirka 200 engelske mil nord av Mekka), hvor han bygget en posisjon av betydelig politisk kraft. Denne flukten kalt Hegra, var vendepunktet av Profetens liv. I Mekka hadde han få tilhengere, mens i Medina hadde han mest tilhengere, og skapte derfra stadig større innflytelse. I løpet av de neste få årene vokste antall følgende av Mohammed hurtig. År 630 nevner historien Mohammeds triumferende retur til Mekka som erobrer.

Da Mohammed døde i år 632, var han herskeren til alle fra sydlig Arabia…( Forfatteren forteller etter det om spredningen av islam i flere land rundt omkring i verden).

Hvordan skal en avgjøre den totalstøt av Mohammed på menneskelig historie? Som alle religioner, utøver islam en enorm innflytelse på livene av dets tilhengere. Det er på grunn av dette alle grunnleggerne av verdenens store religioner framstår i denne boken.
Det er omtrent to ganger så mange kristne som muslimer i verden, og derfor synes det merkelig at Mohammed er rangert høyere enn Jesus. Det er to hovedgrunner for denne avgjørelsen. For det første spilte Mohammed større og mer viktig rolle i utviklingen av islam enn Jesus gjorde i utviklingen av kristendommen. Det stemmer at Jesus var ansvarlig for den etiske og moralske rettsnor av kristendommen (så vidt da disse avviker fra Jødedommen), men Str. Paul var hovedfremkalleren av kristelig teologi, og forfatteren av en stor del av den nye testamente. Mohammed var ansvarlig for teologien av islam og dets etiske og moralske prinsipper. I tillegg spilte ham nøkkelrollen i den nye troen, og ikke minst etableringen av den religiøse praksisen av islam. For det andre spilte Mohammed stor rolle i samlingen og spredningen av Koranen.  Koranen er derfor nær representerer Mohammeds ideer og lære, samt betydelig omfang av hans nøyaktig ord. Ingen slik detaljert kompilasjon av lærene av Kristus kan måle seg med. Det er sannsynlig at den relative innflytelsen av Mohammed i islam er større enn samlet innflytelse av både Jesus Kristus og Str. Paul til sammen i Kristendom.

På det rent religiøst nivå blir det da sannsynlig at Mohammed blir den mest innflytelsesrike i menneskelig historie. Dessuten er Mohammed en verdslig leder, i tillegg til en religiøs leder. Faktisk, som en drivkraft bak arabernes erobringer, kan Mohammed godt rangeres som den mest innflytelsesrike politiske lederen av all tid. Av mange viktig historisk begivenheter var det en seier som uunngåelig ville forekomme selv uten den spesielle politiske lederen som førte dem… Ingenting liknende forekommet før Mohammed, og det er ikke noen grunn til å tro at erobringene hadde blitt oppnådd uten ham. Den eneste tilsvarende erobring i menneskelig historie er av Mongols i trettende århundret, som var hovedsakelig på grunn av innflytelsen av Genghis Khan. Det blir samtidig feil å sammenligne disse to sammen. Islamske spredningen er i dag fra Irak til Marokko, og det er ikke bare snakk om samme tro, men også samme arabiske språk, historie, og kultur.

Sentraliteten av Koranen i muslimenes religion og det faktum at det er skrevet på arabisk forhindrer sannsynligvis arabiske språket fra å oppløse seg inn i gjensidige ubegripelige dialekter. Forskjeller og delinger mellom disse arabiske statene finnes selvfølgelig, og de er betydelige, men den delvise skillen blinder oss ikke til den viktige delen av enheten som fortsatt finnes. Vi ser at den arabiske erobringen i det sjuende århundret fortsatt spiller en viktig rolle i menneskelig historie, helt til den dag i dag. Det er denne enestående kombinasjonen av verdslig og religiøs innflytelse som jeg føler seg berettiger Mohammed som den mest innflytelsesrik enkel figur i menneskelig historie’’.


Artikler
FUNDAMENTALISME FUNDAMENTALISME

Fundamentalisme er og forblir en global fenomen som både den vestlige og den...

Kort om Islam Kort om Islam

Denne artikelen forklarer kort om viktige begreper i Islam.

Så la det skje…? Så la det skje…?

Jeg slår opp i dagens aviser, og leser om nye og fundamentale angrep på det...

Se opp for pro-israelsk propaganda! Se opp for pro-israelsk propaganda!

Du som er våken for konflikter i verden, og spesielt for den i Midtøsten,...

Livet etter døden Livet etter døden

På Dommens dag vil mennesker bli gjenoppstått i skikkelser som gjenspeiler...

Jødedom – religion og politikk Jødedom – religion og politikk

Ideologier og livssyn; er de av betydning? Kan de trenge inn i menneskene og...



Midtøsten Nyheter
Norske advokater anmelder Israel Norske advokater anmelder Israel

En gruppe norske advokater har anmeldt Israels angrep på Gaza i vinter og krever at de anmeldte personene blir pågrepet dersom de kommer til Norge.

Lieberman mistenkt for korrupsjon Lieberman mistenkt for korrupsjon

Den nye israelske utanriksministeren Avigdor Lieberman vart avhøyrt av politiet i sju timar i dag, mistenkt for korrupsjon og kvitvasking av pengar.

FN: - Israel brukte elleveåring som levende skjold FN: - Israel brukte elleveåring som levende skjold

Israelske soldater brukte en palestinsk elleveåring som levende skjold under krigen på Gazastripen, slår en gruppe FN-eksperter fast.

Israel nekter palestiner å reise for å hente pris Israel nekter palestiner å reise for å hente pris

Israels høyesterett nekter å la en palestinsk menneskerettsaktivist reise til Amsterdam for å motta en pris.

Anklager Fatah-folk for å sabotere forhandlingene Anklager Fatah-folk for å sabotere forhandlingene

Palestinske tjenestemenn som står i ledtog med USA, saboterer forhandlingene om en palestinsk samlingsregjering, hevder Hamas-topp.

- Israel skjøt mot skip med nødhjelp - Israel skjøt mot skip med nødhjelp

Journalister og aktivister sier israelske marinefartøyer har skutt mot et lasteskip som er på vei fra Libanon med nødhjelp til Gaza. Israel vil verken bekrefte eller benekte meldingen.

Valget i Israel er basert på hvem som har drept mest Valget i Israel er basert på hvem som har drept mest

Det ytterliggående høyrepartiet Yisrael Beiteinu fosser fram i Israel, en uke foran valget på ny nasjonalforsamling.

Erdogan hyllet som helt i hjemlandet Erdogan hyllet som helt i hjemlandet

Tyrkias statsminister Recep Tayyip Erdogan ble tatt imot som en helt og hyllet av tusenvis av landsmenn da han i morgentimene fredag kom hjem fra et stormfullt møte i Davos.

«Nå må Israel betale. Juridisk og økonomisk» «Nå må Israel betale. Juridisk og økonomisk»

Israelerne har «skutt spurv med store bomber», raser generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Petter Eide.

Haaretz skriver at krigen i Gaza har vært en total fiasko for Israel Haaretz skriver at krigen i Gaza har vært en total fiasko for Israel

Den voldsomme oppmerksomheten for president Obamas innsettelse har så vidt lagt seg og verdens aviser kan gå tilbake til å skrive om andre viktige saker. Israel har gjennomført tilbaketrekningen av...


 
Falske Mohammed-tegningene
Muhammed-karikaturer trykkes opp på nytt

Det danske Trykkefrihedsselskabet har trykket opp den mest omstridte av...

Jyllands-Posten frifunnet

Vestre Landsret i Århus stadfestet dermed en tidligere dom i en lavere...

FRP trykker de falske tegningene av profet Mohammed (fvmh og hf)

FRP som prøver med falske forhåpninger å overbevise norske borgere at de er et...

FN fordømmer mediers framstilling av islam

I en ny resolusjon fordømmer FNs menneskerettsråd bruken av medier til å...

Dansk karikaturtegner oppfordrer til visning av anti-koranfilm

Den nederlandske høyrepopulisten Geert Wilders får nå støtte fra...

Vatikanet fordømmer trykking av Muhammed-tegninger

Den katolske kirken slutter seg til de muslimske fordømmelsene av danske...

 

 


Fax: +47 22 40 29 61 Email: info@livetsgang.no | support@livetsgang.no. Copyright 2002-2008 LIVETSGANG.NO